Friday, September 17, 2010

kelebihan Puasa 6 hari di Bulan Syawal

Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun.” (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa’i, meriwayatkan dari Tsauban, Nabi shallallahu ‘alaihi wasalllam bersabda:
“Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh.” ( Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam “Shahih” mereka)


salam semua,bulan syawal ni mcm2 mkn,agak2 perut pun dah ke depan..nk kurus bukan main susah tapi nk gemuk sekejap jek! huhuhuh bulan ramadhan berat turun menurun habis puasa ambik ko mak oiii naik lemak2 mana tak nya kuih raya mcm2 warna,tu belum lagi d campur dgn mkn2 yg berat2.

Umat islam dh seminggu beraya,mungkin lepas ni kaseh n korang yg dh terlbh2 lemak munkin lh puasa 6,banyak klbhan berpuasa 6 ni,selain dapat menjaga kesihatan,dapat pahala tau..jom2 puasa 6


4 comments:

Anis izyan Abd Rahman said...

mari2 kite start puase isnin nie..hehe

darkbatman said...

aie x puase 6 sbb otw balik ke kl.hehee

kaseh cempakaz said...

hati2 d jalan raya..kalu mampu puasa,kalu tak mampu takpe

Kuman Chaos said...

isnyallah... marilah kita mengerjakannya
kuman Jalan kat Perlis Entry