Friday, August 12, 2011

Tips ibu mengandung masa puasa


Hari ni umat islam sudah berpuasa masuk minggu ke 2..termasuk aku,alhamdulillah..puasa tahun nie,mencabar sikit untuk aku,sbb nya aku mengandung anak ke 3,kalu nk d ikutkan anak aku semua,sewaktu dalam perut dh lalui puasa,tapi bila dh keluar suruh puasa mcm2 alasan,kena byk sbr nk hadapi anak mcm nie,buat ibubapa yg berjaya ajar anaknya puasa tahniah ye.
anak kaseh yasmin umur 5 tahun,ingatkan nk ajar pelahan2 untuk puasa..tapi bila g sekolah tadika,mkn..hehehe
sepanjang kaseh mengandung,bulan puasa..kesihatan kaseh baik.ibu mengandung yg mampu berpuasa teruskan saje,tapi bagi yg tidak mampu,jgn paksa2 untuk puasa..sgt berbahaya..
minggu lepas kaseh g check up kandungan..bila timbang berat badan naik!!dh risau hehehe..nk tau kenapa?kaseh paling tak suka minum glukos,manis bagetttttt


tip-tips ibu mengandung
  1. Ambil vitamin
  2. Banyakkan minum air suam masa sahur,biasa kaseh minum 3 cawan air suam,2 cawan air manis
  3. Makan nasi amat penting,lagi bagus ambil nasi perang,sbb nya beras perang lambat di hadam berbanding dgn beras biasa..kaseh tak mkn beras perang pun..hehehe.mkn nasi sudah.
  4. Mkn buah pisang atau buah pape la..ibu mengandung bulan puasa risiko sembelit...
  5. Kurangkan buat keja yg berat2,suruh je laki buat..
  6. Banyak berehat,selepas buat kerja.bukan rehat yg tido je,tak baik untuk baby dalam perut

3 comments:

armouris said...

lagi info tentang puasa di SIHAT SELALU - Puasa Baik Untuk Kesihatan

sabree hussin said...

bagus tips ni untuk ibu mengandung

c'axoera said...

lom nak ngandung lagi heheh :)