Friday, August 13, 2010

Kelebihan Puasa Di Bulan Ramadan


Firman Allah ( Ayat Al-Baqarah ayat 183 dan 185 )

" Wahai orang-orang beriman ! Kamu diwajibkan berpuasa sebagimana yang diwajibkan atas orangorang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakqa.."

Bagi orang-orang Islam yang beriman, bulan Ramadhan adalah bulan yang dinanti-nantikan ketibaannya oleh setiap ummat islam, memandangkan ia bulan yang mulia dan memberi begitu banyak manafaat dan keistimewaan, faedah, fadhilat dan masa depan yang cerah bagi mereka yang tahu dan menghayatinya.


Antara Fadhilat dan Kelebihan Berpuada dibulan Ramadhan.

1. Pintu Langit dibuka
2. Pintu-pintu Syurga Di Buka

Fadhilat yang lain-lain

1. Mereka yang berpuasa akan mendapat balasan syurga
2. Orang yang berpuasa dimakbulkan permintaanya oleh Allah SWT
3. Orang yang berpuasa mendapat dua kegembiraan iaitu semasa berbuka dan apabila bertemu dengan Allah pada hari kiamat kelak
4. Orang yang berpuasa mendapat peliharaan Allah Swt
5. Orang yang berpuasa dengan sempurna dijanjikan mahligai yang indah di syurga
6. Setiap kali sijud orang yang berpuasa, dikurniakan seribu tujoh ratus kebajikan, dibinakan mahligai di syurga dan tujuh puloh ribu malaikat memohon keampunan
baginya dari pagi hingga petang.


Bertapa untungnya umat islam bila tiba bulan ramadhan,jadi sama2 kita hayati untuk kesenangan kita kat akhirat.Bagi yg asal puasa je mcm2 sakit kelur,menyampah aku ..heheheh ok kalu gastrik,anbk la ubat gaviscon,kaseh tau mcm mane rasanya sakit gastrik ni,sbb kaseh pun ada..gastrik ni kalu pandai jg mkn dia ok..
walaupun kaseh ada gastrik,tapi kaseh maseh mampu nyusukan anak kaseh yg baby tasnim tu..jgn jadikan sakit sebagai alasan untuk ponteng puasa..lainlah kalu uzur yg wajib dgn uzur sakit teruk..

ok hari ni kaseh share tentang fadilat puasa yg ramai dh tau! dan sama2lah kita menunaikan rukun islam ni.esk kaseh akan cerita pasal..mkn kat umah atau hotel yg ada bintang?

6 comments:

diriku said...
This comment has been removed by the author.
diriku said...

ramadhan bulan mulia..slmt berpuasa =]

kaseh cempakaz said...

selamat berpose untuk kamu

White Bird said...

besar rahmat dan ganjaran pahala yang dijanjikan.. semoga kita tergolong dalam orang yg di rahmat oleh Nya

Pencacai Alim said...

tapi nape ramai yg tak amik pedulu dgn keberkatan bulan ramadhan ni? kalaulah Allah zahirkan pahala ibadat dlm bulan pose ni, nescaya semua org islam dlm dunia ni penuh duk kat masjid buat ibadat..

kaseh cempakaz said...

betul ramai yg tak ambk peduli dgn bulan keberkatan ini,mungkin allah ada sesuatu untuk mereka ni,allah maha mengetahui..kita umatnya sering buat salah..umpama,bila allah tepuk d bahu sekali..kita buat lg salah..lalu allah tepuk bahu kali k 2 buat lagi ..dan kali k 3 allah turun musibah yg ringgan..adakah manusia ini ingat..dan seterusnya