Wednesday, November 10, 2010

sakitnya ..bila ko tumbuh!!!!

SEBENARNYA tumbuhnya gigi bayi sudah dimulai sejak ia masih berupa janin. Namun karena pertumbuhannya masih di dalam rahang, maka proses ini tidak terlihat oleh mata kita. Makanya istilah yang lebih tepat untuk menamakan proses keluarnya gigi pada bayi sebenarnya bukan tumbuh, tapi “muncul”.Ini Doktor yg cakap..bukan kaseh yg cakap..

Gigi pertama baby biasanya ketika bayi berusia 7 bulan keatas.mcm baby kaseh. Tasnim skrg gigi atas nak keluar lagi n bawah.. sbb anak2 kaseh giginya tumbuh masa umur 7 bln keatas..,

Mia zara tasnim..gig besar!!!

jika baby seusia ini dan sering melihatnya memasukkan tangannya (atau benda lainnya) ke dalam mulutnya, maka kemungkinan besar tak lama lagi gigi pertamanya akan muncul.

Bila gigi mula tumbuh, aduhai,melelih air liur anak,tapi kejap je..bila dh byk gigi kurang lh..tp ada gak baby yg terus melelih..hehehe.agaknya mak nya ngidam tak dapat mkn kot..

Kadangkala, baby demam, Anak mula meragam disebabkan rasa tidak selesa ketika gigi mula keluar. Gusi anak akan berasa radang dan sakit. Proses pertumbuhan gigi adalah merupakan masa yang paling tidak selesa untuk si kecil anda. Tetapi, ada juga anak kecil yang tidak mengalami demam.Sebab antibodinya kuat kot..jadi minumlah susu Ibu..gigi baby akan kuat,baby yg minan susu ibu giginya besar2 sikit berbanding baby yg tak minum susu ibu..d sebabkan kalsium.

Anda juga boleh lihat perubahan pada pipi anak anda. Lazimnya, pipi akan menjadi kemerah-merahan akibat bengak pada gusi. Ruam juga berkemungkinan tumbuh disekeliling pipi dan mulut.


baby yg dh tubuh gigi,suka gigit benda2 keras..termasuklah bahu n jari korang..awasi baby ..dan jika korang bg susu badan,jika baby gigit,cepat2 tegur..nanti dia tak wat lagi.

13 comments:

tqaAwesome said...

suka nya name tasnim :))))

kaseh cempakaz said...

hehehe..mesti suka kat bbynya..hehehe

Syamsul Rijal said...

nice post....

aibaks said...

wa...da tumbuh gigi ke?tahniah..

Hanis Azla said...

cantiknya nama anak kaseh.. org kata baby klu giginya besar nnt bila tumbuh gigi betul, giginya akan cantik.. org katalah.

kaseh cempakaz said...

dh tumbuh uncle aibaks..tasnim mintak belaje mkn..heheheh

hanis;tasnim secantik maknya..heheheh
dh beso gigi cantik ye...org mana yg kata tu..heheheh

biskut said...

aku suka gigit apa ya masa kecikku...

gnesop.com said...

huhu.. biasa tumbuh gigi boleh demam juga..
biasa dah tumbuh gigi, anak sop nak makanan yg keras.. boleh gigit

Cheqna said...

cute nya baby :-)

pN.rOs said...

mmg... saat tumbuh gigi terutama gaham memang baby akan demam. tapi bukan semestinyalah...
lepastu suka main geget2... adoi

kaseh cempakaz said...

biskut: dah nama ko biskut..ko suka biskut kot! heheheh

gnesop:bby mmg suka gigit benda keras..agaknya nak asah gigi..tu yg asah kat bahu makpaknya..sakit..

cheqna:tasnim ckp terima kaseh ckp dia cute..hehehe

pn Ros: bbby akan dmam kalu gigi gaham tumbuh..cian tgk demam..

baik demam,semua d gigit..meja mkn kfc pun d gigit..

HaNTwO said...

heheheh tomeynya baby tasnim ni...

kaseh cempakaz said...

tasnim ckp tq uncle han..