Monday, December 6, 2010

Muharam datang lagi memanggil?????


Salam untuk semua,Esok dah Masuk tahun baru dalam bulan Islam..Bulan ape????
mesti ramai tak tahu,Muharam.... dah berapa hijrah????jgn lupa baca doa awal tahun dan baca doa akhir tahun...doa ni sekali dalam setahun je,tak susah nak buat,jadi jgn liat nak baca.


MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Muhasabah diri untuk tahun baru..Masuk je tahun baru,ramai yg suka kat En Azam...tapi dah tetunai ker azam korang...cerita tentang azam,kadang2 lain yg kita azamkan,lain yg jadinya..heheheh..tapi alhamdullilah..tak kira la azam korang tertunai cepat atau lambat yg penting mencuba lebih baik dari tengok je!!!!

1 comment:

AiDa AzRyN said...

salam maal hijrah.. :)